![Danio pręgowany](/media/lib/25/1207221044_420360-f6da993d55f33bffe5a2f7bc62ca0e60.jpeg)
Czym się różnią półkule mózgu: budulcem czy połączeniem?
3 kwietnia 2008, 11:09Prawa i lewa półkula mózgu specjalizują się w różnych funkcjach. Tak zwana asymetria funkcjonalna występuje zresztą nie tylko u człowieka. Zespół Stephena Wilsona z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego postanowił sprawdzić, czy każdą z półkul budują innego typu neurony, czy też są one identyczne, ale inaczej połączone (Neural Development).
![](/media/lib/96/n-gips-280448ab5a2fd3e00d2aa024e8d9d2c9.jpg)
Co unieruchomiona kończyna robi z mózgiem
18 stycznia 2012, 07:05Zagipsowana ręka w ciągu 16 dni zmienia anatomię mózgu. Naukowcy z Uniwersytetu w Zurychu stwierdzili, że gdy po unieruchomieniu osoba praworęczna zaczyna się posługiwać wyłącznie lub przede wszystkim ręką lewą, odpowiednie obszary w lewej półkuli ulegają zmniejszeniu, a związane z kompensacją rejony z półkuli prawej powiększają się.
![](/media/lib/299/n-jezyk-2c1bd4031240c2f5b0cbeaaf8b779c50.jpg)
Struktury mózgu służące uczeniu się języka nie są specyficzne dla człowieka
30 stycznia 2018, 11:17Wedle powszechnie panującej opinii ludzie uczą się języka wykorzystując w tym celu obszary mózgu służące specjalnie do tego celu. Jednak najnowsze badania sugerują, że nauka języka zachodzi w obszarach mózgu służących też innym celom, a struktury takie istnieją od dawna i są wcześniejsze od ludzi, dowiadujemy się z PNAS.
![](/media/lib/60/poruszanie-kursorem01-00468b5535f54ec12595449a0a3ac9f9.jpg)
Nauka pod wpływem interfejsu
16 lutego 2010, 12:32Obserwując skutki wyobrażania sobie ruchu w określonym kierunku, mózg bardzo szybko potęguje siłę sygnału, by zwiększyć przesunięcie kursora. Oznacza to, że interfejsy mózg-komputer naprawdę mają przyszłość, a wbrew sceptycznemu nastawieniu niektórych naukowców, proces uczenia powinien przebiegać szybciej, niż ktokolwiek się spodziewał.
![](/media/lib/218/n-chemobrain-0165df3e0ef3d0eded6b42e7c23acd8a.jpg)
Chroniczne błądzenie myślami chemicznego mózgu
28 kwietnia 2015, 11:51Mózgowi po chemii (ang. chemobrain) brakuje zdolności do podtrzymywania uwagi. Jego cechą jest chroniczne błądzenie myślami.
![](/media/lib/196/n-senna-50a72c26ee82f082f379305cc9f16328.jpg)
Oczyszczające pulsowanie
4 listopada 2019, 12:38Podczas snu wolnofalowego w mózgu zachodzą niesamowite sprzężone zjawiska. Gdy neurony się wyciszają, po kilku sekundach następuje odpływ krwi z głowy, a na jej miejsce napływa płyn mózgowo-rdzeniowy (ang. cerebrospinal fluid, CSF). Obmywa on mózg rytmicznymi, pulsującymi falami.
Jedzenie w nocy to nie tylko przyzwyczajenie
7 sierpnia 2006, 17:53Zarzucenie zwyczaju regularnego nocnego podjadania może być trudne. I to nie tylko ze względu na stopień zakorzenienia nawyku, ale również dlatego, że wywołał on genetyczne zmiany w mózgu, które sprawiają, iż o określonej porze czekamy na jedzenie.
![](/media/lib/71/witamina-e-bc321e74060fda3181cd6cf952e2ab88.jpg)
Witamina E a ryzyko udaru
9 listopada 2010, 10:09Zażywanie witaminy E nieznacznie zwiększa ryzyko krwotoku śródmózgowego. Na każde 1250 osób przypada jeden dodatkowy krwotoczny udar mózgu (British Medical Journal).
![](/media/lib/207/n-mozg-hologram-cf505f1173c920d559e36f5195022d9a.jpg)
U nastolatków z cukrzycą typu 2. występują zmiany dot. istoty szarej
20 czerwca 2016, 10:30U nastolatków z cukrzycą typu 2. występują zmiany w ogólnej objętości substancji szarej, a także zmiany w ilości substancji szarej w regionach powiązanych z widzeniem i słyszeniem, pamięcią, emocjami, mową, podejmowaniem decyzji oraz samokontrolą.
![](/media/lib/505/n-falamozgowe-8d5b4b53b30dddf590bb9c97887cef76.jpg)
Podczas snu hipokamp uczy korę nową, czego dowiedział się za dnia
25 października 2022, 09:59Neurolog Anna Schapiro z University of Pennsylvannia i jej zespół, wykorzystując model sieci neuronowej, odkryli, że gdy w czasie snu nasz mózg wchodzi i wychodzi z fazy REM, hipokamp uczy korę nową tego, czego dowiedział się za dnia. Od dawna wiadomo, że w czasie snu zachodzą procesy uczenia się i zapamiętywania. W ciągu dnia kodujemy nowe informacje i doświadczenia, idziemy spać, a gdy się budzimy, nasza pamięć jest już w jakiś sposób zmieniona, mówi Schapiro.